Jesteś tutaj: HomeUczelniaZamówienia publiczneUniwersytet Dziecięcy

Zamówienia publiczne

Opisy eksperymentów

Malowanie po mleku

  • mleko,
  • barwniki,
  • płyn do mycia naczyń,
  • patyczki do czyszczenia,
  • zakraplacze,
  • duży talerz.

Na duży talerz wlewamy mleko, a następnie dodajemy stopniowo rozpuszczone barwniki spożywcze, lub wodę zabarwioną bibułą czy też ewentualnie farbką.

Gdy na mleku zbierze się już tęczowa tafla kolorów, namaczamy patyczki w płynie do mycia naczyń i delikatnie dotykamy powierzchni mleka. Jeśli eksperyment się uda barwniki pod wpływem płynu i zmiany napięcia powierzchniowego zaczną samoistnie wirować i mieszać się tworzą wspaniałe, barwne widowisko.

Balon, który nadmuchuje się bez naszego udziału

•    ocet spirytusowy
•    soda oczyszczona
•    balon
•    plastikowa butelka
•    lejek i łyżeczka

Do balona wsypujemy dwie łyżeczki sody kuchennej. Do wsypania możemy użyć lejka i łyżeczki. Do butelki wlewamy niewielką ilość octu.
Delikatnie nakładamy balonik na butelkę. Ważne, żeby w trakcie nakładania soda nie przesypała się do butelki.
Unosimy balonik do góry, by soda wpadła do butelki. Obserwujemy efekt. :)

Tęczowa kapusta -badanie kwasowości

•    2-3 liście z czerwonej kapusty
•    Kubki plastikowe
•    Kwasek cytrynowy
•    Soda oczyszczona
•    Woda gazowana
•    Woda z cukrem
•    kranówka

Sok z czerwonej kapusty był naturalnym wskaźnikiem pH. Dzieci obserwowały zmienność barw od jasnoczerwonego w środowisku silnie kwaśnym (kw cytrynowy) do niebieskiego zasadowego (z sodą oczyszczaną).
Opis: 2-3 liście z kapusty zalej gorącą wodą zlej do butelki, daj im 4 kubki plastikowe i do każdego wsyp odrobinę kwasku, sody, łyżeczkę kwasku i sody, i po 2 cm wywary będą różne kolory (różowy, ciemniejszy zielony, niebieski)

Chemiczne jojo

•    soda,
•    ocet,
•    olej,
•    barwnik,
•    dzbanek
•     pipetkę lub strzykawkę.

Dzieci wlewają ocet do szklanek, a następnie dodają do niego barwniki. Jeśli nie macie barwników można dodać sok z buraków lub zabarwić ocet zanurzając w nim bibułę.
Do dzbanka wsypaliśmy jedno opakowanie sody oczyszczonej, a następnie po ściance dzbanka delikatnie wlaliśmy olej.
Opis zjawiska: krople zabarwionego octu wpuszczone do dzbanka z olejem i sodą powoli opadają na dno. Osadzają się na powierzchni sody i tam następuje reakcja. W wyniku połączenia octu (kwasu) i sody (zasady) następuje wytworzenie się gazu – dwutlenku węgla (CO2), który otacza kropelki wpuszczonego octu, a te stają się przez to lżejsze i unoszą się do góry. Gdy nasze niebieskie i zielone kropelki wypłyną na powierzchnię oleju tam gaz ulatnia się, a cięższe krople z powrotem opadają na dno i reakcja się powtarza. Jeśli doświadczenie przeprowadzimy prawidłowo krople powinny wędrować od góry do dołu.
Teraz nabieramy zabarwiony ocet za pomocą pipetki lub strzykawki (my wykorzystaliśmy małą gumową gruszkę) i stopniowo po kropelce mniejszej lub większej wkrapiamy ocet do dzbanka obserwując co się dzieje…
             
Czary z atramentem

•    2 kubki z zimną i ciepłą wodą
•    Atrament
•    Ocet

Potrzebne są 2 kubki z zimną i ciepłą wodą. Następnie dodajesz po kropli atramentu do każdej. Po wymieszaniu, tam gdzie jest ciepła woda odbarwi się,  później dodajesz octu i kolor wraca.
Barwienie kwiatów - pokazowe
Dziś w prostym eksperymencie sprawdzamy jak sprawić, aby kwiaty zmieniły kolor. Do naszego doświadczenia potrzebujemy
•    kilka białych kwiatów,
•    szklanki z wodą
•    barwniki.

Najlepsze są intensywne barwniki spożywcze, ale podobne efekty uzyskamy z barwnikami do jajek lub  z wodą zabarwioną bibułą. Od jednej z czytelniczek wiem, że woda zabarwiona farbami nie dała oczekiwanego efektu.
Kwiaty nabierają intensywnej barwy po około dobie. Dla nas oprócz barwienia taki eksperyment posłużył jako ciekawa lekcja, że wszystko co spożywamy pijemy, lub jemy wpływa na nasz organizmy. W kuchni na stole stały takie same tulipany tylko w wodzie, po 24 h było widać, że tulipany w wodzie były dużo bardziej świeże i ładne, niż zabarwione kwiaty. Liście które złapały kolor wyglądały na oklapłe, a kwiaty ewidentnie nie znosiły najlepiej zbyt dużej ilości barwnika. Samo barwienie kwiatów jest efektowne i sprawia dzieciom dużo radości, ale jest też doskonałą edukacją na temat zdrowego odżywiania.

Wulkan

•    2 łyżki sody
•    Płyn do mycia naczyń
•    Ocet
•    farba
•    wulkan

Ogród chemiczny

Doświadczenie polega na rośnięciu kryształów związków chemicznych, tak jak rosną kwiaty w ogrodzie  
potrzebne będą:

  • słoik
  • szkło wodne rozcieńczone 1:1 z wodą (do kupienia w marketach budowlanych)
  • sole chemiczne, np. siarczan (VI) miedzi (II) CuSO4 – barwa niebieska, chlorek wapnia CaCl2- barwa biała, siarczan (VI) żelaza (II) FeSO4- barwa brudnozielona, chlorek kobaltu CoCl2 – barwa niebieskofioletowa
  • rękawiczki ochronne

Terminarz zajęć

PLAN ZAJĘĆ NA UNIWERSYTECIE DZIECIĘCYM W ROKU AKADEMICKIM 2017/2018

I spotkanie  14 października 2017

Uroczysta inauguracja roku akademickiego 2017/2018 na Uniwersytecie Dziecięcym Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Ciechanowie wraz z wykładem inauguracyjnym.

II spotkanie   18 listopada 2017

9.30 - 11.00 grupa 1
11.10 – 12.40 grupa 2

Zajęcia „Ziemia czy ziemniak- rzecz o geodezji i kartografii ”
Prowadzący mgr Monika Michalak – pracownik Centralnego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Likwidacji w Warszawie

III spotkanie   9 grudnia 2017

9.30 - 11.00 grupa 1
Zajęcia „ Ach ta chemia”
Prowadzący dr Anna Sikorska wykładowca PWSZ w Ciechanowie.

11.10 – 12.40 grupa 2
Zajęcia „Mały programista”
Prowadzący mgr Aneta Głuszniewska, mgr Barbara Jank wykładowcy PWSZ w Ciechanowie.

IV spotkanie   13 stycznia 2018

9.30 - 11.00 grupa 1
11.10 – 12.40 grupa 2
Zajęcia „ Po co nam szpitale?”
Prowadzący mgr Katarzyna Korycińska-Koniczuk i mgr Maria Kołtun wykładowcy PWSZ w Ciechanowie.

V spotkanie   17 lutego 2018

9.30 - 11.00 grupa 1
Zajęcia „Mały programista”
Prowadzący mgr Aneta Głuszniewska, mgr Barbara Jank wykładowcy PWSZ w Ciechanowie.

11.10 – 12.40 grupa 2
Zajęcia „ Ach ta chemia”
Prowadzący dr Anna Sikorska wykładowca PWSZ w Ciechanowie.

VI spotkanie  24 marca 2018

9.30 - 11.00 grupa 1
11.10 – 12.40 grupa 2
Zajęcia „ Zadziwiający świat maszyn i urządzeń”
Prowadzący mgr Sebastian Dalecki pracownik PWSZ w Ciechanowie.
Zajęcia w budynku głównym na ul. Narutowicza 9.

VII spotkanie  21 kwietnia 2018

9.30 - 11.00 grupa 1
11.10 – 12.40 grupa 2
Zajęcia „Jak dbać o bezpieczeństwo?”
Prowadzący dr Rafał Panfil, mgr Zdzisław Smardzewski wykładowca PWSZ w Ciechanowie.
Zajęcia na Wydziale Ochrony Zdrowia i Nauk Humanistycznych na ul. Wojska Polskiego 51

VIII spotkanie 26 maja 2018

9.30 - 11.00 grupa 1
11.10 – 12.40 grupa 2
Zajęcia „Spotkanie z dramą”
Prowadzący mgr Monika Matusiak - Zbyszyńska pracownik PWSZ w Ciechanowie
Zajęcia na Wydziale Ochrony Zdrowia i Nauk Humanistycznych na ul. Wojska Polskiego 51

IX spotkanie czerwiec 2018

Zakończenie roku i uroczyste wręczenie Dyplomów Ukończenia Uniwersytetu Dziecięcego odbędzie się na auli na Wydziale Ochrony Zdrowia i Nauk Humanistycznych na ul. Wojska Polskiego 51.

Podkategorie

stopka